Nog steeds ligt de nadruk bij plannen voor en aanpak van de
verduurzaming van de woningvoorraad voor het overgrote deel op de technische
aanpak en de financiële consequenties daarvan.
Een zeer belangrijk aspect van de
energietransitie komt daarbij te vaak te weinig aan de orde: de rol van
de bewoner voor - bij – en na – het verduurzamingstraject.
Inmiddels wordt steeds duidelijker dat bewoners een zeer
belangrijke, zelfs doorslaggevende factor in het welslagen van
verduurzamingsprojecten zijn. Samenwerken met bewoners, zowel huurders als
particulieren, is essentieel om de transitie te laten slagen!
Daar waar corporaties en gemeenten inzetten op
bewonersbegeleiding wordt meestal gebruik gemaakt van bewuste (top-down)
strategieën, gebaseerd op informeren en gericht op bewust gedrag van bewoners.
Het grootste deel van bewonersgedrag betreft echter gewoontegedrag – onbewust
gedrag -, wat een andere aanpak vergt.
Tijdens het webinar De bewoner: de kritieke
succesfactor voor een geslaagde energietransitie op 31 maart
aanstaande gaan we in op de vraag hoe we bewoners kunnen voorbereiden op,
betrekken bij en leren hoe te profiteren van de nieuwe situatie.
Ofwel hoe je als gemeente en/of corporatie (en/of
ketenpartner) de bewoners kan betrekken, informeren, coachen, helpen, kortom:
waar nodig bij de hand nemen zodat zij begrijpen wat er gaat gebeuren, hoe om
te gaan met en met welk gebruiksgedrag de meeste voordelen te halen uit hun
verduurzaamde situatie.
Dat begint al met verwachtingsmanagement, loopt
naadloos over in wat er gebeurt tijdens de renovatie zelf en vervolgens
in informeren en coachen in de nieuwe situatie.
Tijdens de renovatie zelf is er meestal al wel sprake van
bewonersbegeleiding, maar die is niet primair gericht op de energetische
wijzigingen, maar veeleer bedoeld om de overlast tijdens het renovatietraject
te minimaliseren. En dat is eigenlijk een gemiste kans, omdat de veranderingen
voor de bewoners in de nieuwe situatie natuurlijk echt ingrijpend zijn.
Om het zwart-wit te stellen: informatieavonden en
handleidingen alleen zijn onvoldoende om de bewoners over de drempel
te krijgen, hen te laten meedoen en hen te helpen optimaal te profiteren van
hun ‘nieuwe’, verduurzaamde woning!
Tijdens het webinar behandelen we eerst de essentiële rol van
gedragsverandering binnen de energietransitie, wat je moet weten over menselijk
gedrag als je bezig bent met woningverduurzamingsprojecten, welke rol gedrag
speelt, waar weerstanden vandaan komen en hoe je hier mee om kunt gaan en hoe
je persoonlijke drijfveren en sociale motieven kunt herkennen en gebruiken.
Daarna nemen we je aan de hand van enkele concrete cases
mee op de klantenreis van bewoners, tijdens de voorbereidings- instemmings-
uitvoerings- en nazorgfase van een verduurzamingstraject. Daarbij laten we je met
concrete voorbeelden zien hoe offline en online communicatie een sterke
combinatie vormen gedurende het gehele verduurzamingstraject. |